AKTUALNOŚCI

Szukaj
PODWÓJNA WYMIANA KAS - CZY NA PEWNO ?
Opublikowany przez GREGOR w kategorii aktualności • 2018-03-25 12:00:00



W ostatnich dniach pojawiły się artykuły prasowe i internetowe o „konieczności dwukrotnej wymiany połowy kas fiskalnych na rynku”. Ma to wynikać z rzekomo „niespójnego działania” Ministerstwa Finansów, wprowadzającego w życie w różnym czasie dwa różne projekty zmian ustawy o VAT, które mają oddziaływać na podatników stosujących urządzenia fiskalne. Jeden projekt, który ma wejść w życie 1 lipca 2018 (pakiet ustaw uszczelniających VAT) mówi o konieczności umieszczania NIP'u nabywcy na paragonie fiskalnym jeśli nabywca będzie potrzebował faktury VAT na te zakupy. Projekt drugiej ustawy wprowadza na polski rynek nowe kasy fiskalne on-line oraz wyznacza terminy dla wyszczególnionych grup podatników, którzy tych kas muszą obowiązkowo używać. Ma on wejść w życie 1 października 2018 roku, a pierwsze grupypodatników zobowiązane do wymiany kas na online'owe mają termin na ich zakup do 1 stycznia 2019 roku.

Wiele starszych kas fiskalnych pracujących na rynku nie ma jeszcze funkcji drukowania NIP'u nabywcy na paragonie, gdyż taka funkcja jako obowiązkowa w kasach pojawiła się w 2013 roku. Problem koniecznej wymiany urządzeń przedstawiony w publikacjach prasowych został nie do końca prawidłowo oszacowany. Ewentualny „podwójny” obowiązek zakupu kas mógłby dotyczyć tylko tych podatników, którzy obecnie pracują na starych kasach bez funkcji NIP'u nabywcy (nie więcej niż 50% podatników), a na mocy projektowanej ustawy musieliby w najbliższym czasie zakupić kasy online'owe (jakieś 30% - 40% z przywołanej wcześniej połowy). Zgodnie z naszymi szacunkami może to więc dotknąć około 15-20% procent podatników. Dodatkowo problem z NIP'em mieliby tylko ci podatnicy, którzy faktycznie wystawiają swoim klientom faktury VAT.

Dlatego doradzamy podatnikom spokój w podejmowaniu decyzji. Do wystawiania faktur przedsiębiorcom wcale nie jest wymagana nowa kasa. Na pewno musi się jednak zmienić podejście sprzedawców do klientów dokonujących zakupów. Bezwzględnie w każdym przypadku sprzedawca będzie musiał zapytać klienta, czy potrzebuje faktury VAT. Jeśli klient potwierdzi, to – jeśli kasa ma funkcję NIP'u nabywcy – musi go wydrukować na paragonie, a jeśli kasa nie ma tej funkcji, to sprzedawca nie powinien rejestrować sprzedaży na kasie fiskalnej, ale od razu wystawić klientowi fakturę VAT.

Jeśli podatnik używa obecnie kasy fiskalnej bez funkcji NIP'u nabywcy, a nie będzie zobowiązany w przyszłości do zakupu kasy online-owej, to warto rozważyć zakup obecnie dostępnych urządzeń fiskalnych z kopią elektroniczną które będą mogły być używane przez tych podatników aż do czasu technicznego zużycia urządzenia. Jeśli podatnik jest w grupie, która w najbliższych latach będzie zobowiązana ustawą do zmiany kasy na online'ową, wówczas warto przez kilka miesięcy „przemęczyć się” ze starym urządzeniem wydając klientom od razu faktury VAT bez rejestrowania sprzedaży na kasie. Następnie może on nabyć kasę online'ową od razu z funkcją NIP'u nabywcy.

Warto pamiętać, że na zakup kasy online'owej podatnicy zobowiązani do takiej wymiany ustawą, otrzymają nowy odpis 700 zł na każdą zakupioną kasę. Niestety podatnicy nie otrzymają żadnej ulgi wymieniając już teraz starą kasę na model z NIP'em nabywcy. Dlatego prosimy, weźcie do ręki kalkulator i przeliczcie samodzielnie jaki wariant wymiany jest dla Was najlepszy!

( źródło: novitus.pl )


GREGOR ( 1993-2018 )